Mercedes-Benz SLR McLaren

Michał Toczyski | Portal popularnonaukowy | Warto wiedzieć więcej
Samochód zaprojektowany wspólnie przez Mercedesa i McLarena. Obie firmy ściśle współpracują w Formule 1, McLaren jest także w 40% własnością firmy DaimlerChrysler. Samochód ten nie jest klasycznym przykładem auta supersportowego. Jest to kategoria GT, a nawet Super GT. Waży on 1,7t, jest w pełni wyposażony (skóry, GPS, telefon w podłokietniku) lecz nawet z wszystkimi udogodnieniami ma on bardzo dobry stosunek masy do mocy, ponieważ wynosi on ponad 368KM na tonę.

Silnik
Umieszczone wzdłużnie 5,5L V8 dzięki umieszczonej centralnie śrubowej sprężarce Rootsa i oddziałowi sportowo-tuningowemu Mercedesa - AMG, uzyskał 626KM przy obrotach rzędu 6500 obr/min i momencie obrotowym 780Nm zaczynając od 3250 obr/min. Dzięki supersportowej pięciostopniowej automatycznej skrzyni biegów AMG samochód przyspiesza od 0 do 100km/h w 3,8s. do 200km/h w 10,6s. a do 300km/h w 28,8s. Prędkość maksymalna tego wozu wynosi 336km/h. Samochód ten w 100% spełnia normy czystości spalin Euro, ale raczej nie głośności. Ma wyjątkowo krótkie rury wydechowe, co potęguje hałas, a ich ujście kończy się za przednimi kołami co nawiązuje stylistyką do protoplasty Mercedesa 300SLR. Ma to jedną wadę - po uchyleniu okna czuć zapach niespalonego paliwa. Wloty powietrza także nawiązują do Mercedesa 300 SLR, ponieważ znajdują się z boku.

Zawieszenie i koła
Komfort jazdy zapewnia precyzyjne zawieszenie (podwójne poprzeczne wahacze przy każdym kole) które jest zupełnie pozbawione elektroniki oraz automatyki. Ale za to posiada pneumatyczne, automatyczne resorowanie i regulowane tłumienie amortyzatorów. 19 calowe koła przenoszą moc na asfalt poprzez tylną oś. Hamulce kompozytowo-ceramiczne zapewniają ostre hamowanie. Samochód ze 100km/h do 0km/h hamuje na dystansie 33 metrów. Natomiast z 200km/h do 0km/h w dystansie mniejszym niż 70m, przy czym tarcze hamulcowe bardzo silnie się grzeją, ponieważ działają na nie kolosalne siły a takie osiągi zapewniają ośmiotłoczkowe zaciski szczęk z przodu i czterotłoczkowe z tyłu.

Elektronika
SLR ma elektronikę na bardzo wysokim poziomie. Mercedes zastosował w nim wszystkie swoje najnowsze zdobycze elektroniczne. Samochód jest wręcz naszpikowany elektroniką, znajdzie się ją nawet w hamulcach. Zastosowano tam znany z innych modeli Mercedesa elektroniczny układ SBC. Posiada trzy rodzaje wspomaganie kierownicy przy awaryjnym hamowaniu, na mokrej nawierzchni i przy jazdy po łukach. Standardem było też zamontowanie takich układów jak ABS czy ESP, ale znajdziemy w nim też takie układy jak: SS(Soft Stop), dzięki któremu zawsze łagodnie się zatrzymujemy, SoA (Start off Assist) - ten system pomaga przy ruszaniu gdy auto stoi na wzniesieniu i TA (Tailback Assist). Dzięki temu systemowi auto ostrzega nas przed innymi autami stojącymi przed nami, na przykład w korkach. W światłach przednich zamontowano bixenony a z tyłu światła w technologii LED.

Nadwozie
Nadwozie jest wykonane z włókna węglowego które jest zarówno lekkie jak i wytrzymałe. Przy projektowaniu nadwozia korzystano z technologii jakie wykorzystuje się w F1. Samochód bardzo dobrze zachowuje się w tunelu aerodynamicznym, powietrze opływa go gładko i płynnie. SLR, jak przystało na każde sportowe auto, posiada spojler, który jest skryty, lecz przy prędkości 95km/h delikatnie się podnosi zwiększając przyczepność i stabilność auta. Przy gwałtownym hamowaniu spojler staje się hamulcem aerodynamicznym, gdyż staje na sztorc pomagając w hamowaniu. Posiada także charakterystyczny dla tego modelu "dziób" który zdobi znaczek Mercedesa. Na masce znajdują się wloty powietrza a tuż nad skrzelami znajduje się logo McLarena. Tył za to zdobi okazale prezentujący się napis SLR oraz wcześniej wspomniany dyskretny spojler. Drzwi także nawiązują do 300SLR, ponieważ otwierają się do góry i przy pełnym otwarciu ich kąt do podłoża wynosi 75 stopni.

Bezpieczeństwo
Kierowca Mercedesa może się czuć w pełni bezpiecznie nawet przy dużych prędkościach. Samochód zaprojektowano tak, aby w razie wypadku kierowca miał jak największe szanse na przeżycie. Samochód posiada strefę kontrolowanego zgniotu, elektroniczne napinacze pasów, poduszki oraz kurtyny powietrzne. Aby nie wpaść w poślizg czuwa także ABS, a aby nie wypaść z drogi - ESP.

Źródło: Wikipedia (na licencji GNU FDL)
---
Autorem artykułu jest Tomasz Biegański
Artykuł pochodzi z serwisu Publikuj.org.

Dodaj nową odpowiedź

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Image links with 'rel="lightbox"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Image links from G2 are formatted for use with Lightbox2
  • Image links with 'rel="lightshow"' in the <a> tag will appear in a Lightbox slideshow when clicked on.
  • Links to HTML content with 'rel="lightframe"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to video content with 'rel="lightvideo"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to inline or modal content with 'rel="lightmodal"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).