Ekipa vs Klient, czyli jak znaleźć fachowca?

Michał Toczyski | Portal popularnonaukowy | Warto wiedzieć więcej
Dobrze przeprowadzony remont wymaga wiedzy i praktyki, którą nie każdy posiada. Wielu inwestorów, mających choćby minimalne doświadczenie, decyduje się pracować samodzielnie.

Gdyby jednak wszyscy przeprowadzali prace własnymi siłami, firmy takie jak moja nie byłyby potrzebne. Jak znaleźć w takim razie ludzi, którzy zajmą się w odpowiedni sposób naszym mieszkankiem? Jest na to wiele sposobów.

Przede wszystkim należy popytać znajomych. Na pewno ktoś przeprowadzał u siebie remont, lub wykańczał wnętrza korzystając z fachowców. Wystarczy popatrzeć na jakość wykonanych prac i posłuchać opinii. To najpewniejsza metoda na to, by nie wdepnąć na minę i nie trafić na “poważną firmę”, której szef jakiś czas temu mieszał tylko gips na budowach w Anglii.Jeśli nie mamy takiej możliwości, warto przejrzeć fora budowlane. Na większości jest założony odrębny topic dla tych celów. Można napisać post z zapytaniem i w krótkim czasie otrzymać odpowiedź.Kolejną z możliwości jest korzystanie z giełd budowlanych, gdzie można zamieścić zapytanie ofertowe i spokojnie czekać na oferentów.Ostatnią metodą jest korzystanie z ogłoszeń w prasie, internecie lub “ze słupa”.Każda z metod ma swoje plusy i minusy, więc każdy sam decyduje, co w jego przypadku będzie najlepsze.

Na rynku jest duża konkurencja więc możemy mieć z tym trochę problemu. Należy więc pamiętać o kilku ważnych sprawach, które na pewno nie zaszkodzą, a mogą pomóc dokonać właściwego wyboru:

1. umówić się na wizytę i oględziny /zwrócić uwagę na punktualność :)/

1. poprosić o kosztorys wstępny i określenie terminu wykonania prac

2. poprosić o wgląd w referencje

3. zapytać o możliwość otrzymania faktury VAT

4. zapytać o możliwość podpisania umowy

5. zapytać o gwarancję

6. zapytać o transport materiałów i koszt wynoszenia gruzu i śmieci

7. zapytać o drobiazgi, których może brakować w kosztorysie /wymiana zaworków, włączników itp./

8. Sprawdzić za co oferent żąda wynagrodzenia /np. fugowanie powinno być w cenie położenia płytek/

9. zapytać o formę i czas rozliczenia za prace wykonawcze

10. zapytać o zaliczki materiałowe jeśli sam nie dostarczasz materiału /nigdy nie płać zaliczkowo za niewykonaną robociznę/

Wybór ekipy nie jest łatwy i powinien zależeć od wielu czynników. Stanowczo odradzam kierowanie się wyłącznie niską ceną za usługę, która dla większości inwestorów jest wyznacznikiem podstawowym. W ten sposób ryzykujemy niestety masę problemów z poprawkami, tracimy czas i pieniądze.Przede wszystkim nie daj się nabrać na wszechobecny slogan “SZYBKO, TANIO I SOLIDNIE”. Zauważ, że te słowa same sobie zaprzeczają. Wiele firm bazuje na tym tekście reklamowym, chcąc za wszelką cenę dostać zlecenie. Co się dzieje potem…. poczytaj na forach budowlanych prośby o pomoc po takich wykonawcach.

-->Pracują szybko, bo nie pilnują np. czasu schnięcia materiału zalecanego przez producenta, kładą gips na tapetę zamiast ją usunąć itp.

 

-->Są tani, bo nie są zarejestrowaną firmą, nie płacą podatków, ZUS-u itp.

 

-->Wykonują solidnie – pozostawię bez komentarza…

 

Z drugiej strony trzeba też pamiętać, że nie wszystko złoto, co się świeci i wszystko ma swoje granice, nawet najlepsi. Czasem warto zweryfikować kosztorys, lub propozycję zapłaty w formie ryczałtu choćby z własnym, zdrowym rozsądkiem, lub możliwościami finansowymi. To ważny element negocjacji, dobrze jest więc poświęcić trochę czasu na konsultacje z oferentem i rozwiać wątpliwości.

Robert Balicki

 

--- http://samremontujeszmieszkanie.pl Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Dodaj nową odpowiedź

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Image links with 'rel="lightbox"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Image links from G2 are formatted for use with Lightbox2
  • Image links with 'rel="lightshow"' in the <a> tag will appear in a Lightbox slideshow when clicked on.
  • Links to HTML content with 'rel="lightframe"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to video content with 'rel="lightvideo"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to inline or modal content with 'rel="lightmodal"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).