Polish upcycling - czyli drugie życie przedmiotów

Michał Toczyski | Warto wiedzieć więcej
Nadchodzi pora na drugą młodość starych i, wdawałoby się - zbędnych rzeczy. Zmienia się ich funkcja, wykorzystanie i znaczenie, nadawana jest nowa wartość. Polscy projektanci odkrywają swoje pomysły na wykorzystanie niepotrzebnych surowców i przedmiotów. Upcycling made in Poland - w najlepszej postaci. Nowa stylistyka to tzn. trashion. Wywodzi się z on idei DIY (czyli do it yourself), w której wykorzystuje się przede wszystkim to, co zapewne wyrzucilibyśmy na śmietnik. Termin ten powstał ze złożenia angielskich słów trash (śmieć) i fashion (moda). Naszyjnik ze starych skarpetek albo zamków błyskawicznych, kolczyki z gumy do żucia, torebka z używanych krawatów i sukienka, która wcześniej była swetrem - niemalże każdy stary ciuch albo nawet śmieć może stać się tworzywem dla oryginalnej kreacji. Dowodzą tego artyści, projektanci i zwykli ludzie przerabiający to, co zbędne, w piękne, oryginalne i użyteczne. Jednak twórcy trashion nie ograniczają się tylko do odzieży - konstruują meble i robią przedmioty codziennego użytku. Moda na recykling i artystyczna przemiana zużytych plastikowych butelek, metalowych puszek czy kapsli w ekstrawagancką biżuterię lub inne części garderoby pozwalają projektantom kreatywnie włączyć się w ochronę środowiska naturalnego. To nie jedyna inicjatywa z ich strony. Wiele marek (m.in. H&M czy Odzieżowe Pole) już od kilku lat projektuje specjalne kolekcje ekologicznej bielizny, ubrań czy dodatków. Spotykają się one z wielkim zainteresowaniem ze strony klientek. W trashion istotne jest także to, by przy tworzeniu nowego ubrania lub przedmiotu starać się nie używać nowych materiałów. Tak naprawdę efekt końcowy zależy głównie od naszej kreatywności. Żeby zobaczyć, jak fantastyczne pomysły mają ludzie, wystarczy wejść na portale albo blogi poświęcone temu trendowi. Rocznie na świecie powstaje ok. 1,5 mln ton śmieci, a Nowy Jork na ich pozbywanie się wydaje 1 mln dolarów dziennie. Również w Polsce te ilości są ogromne. Sezonowość produktów, szybko zmieniająca się moda, nieustająca pogoń za tym, co nowe, sprawiają, że żywot przedmiotów jest bardzo krótki, na chwilę stają się modne, pożądane i drogie, by za moment skończyć na śmietniku. Czy upcycling okaże się ścieżką przyszłości? Czas pokaże. Emilia Szuper

Dodaj nową odpowiedź

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Image links with 'rel="lightbox"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Image links from G2 are formatted for use with Lightbox2
  • Image links with 'rel="lightshow"' in the <a> tag will appear in a Lightbox slideshow when clicked on.
  • Links to HTML content with 'rel="lightframe"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to video content with 'rel="lightvideo"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to inline or modal content with 'rel="lightmodal"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).