Free cookie consent management tool by TermsFeed Generator

Odbiór nieruchomości od dewelopera – o czym należy pamiętać?

Kategoria: 
Rodzaj: 

Kupno mieszkania z rynku pierwotnego, zwykle sprowadza się do skorzystania z oferty deweloperskiej. O czym nabywca powinien pamiętać dokonując takiego zakupu i odbierając lokal od dewelopera?

Odbiór techniczny

Podpisanie ostatecznej umowy i protokołu odbioru kupionej od dewelopera nieruchomości każdorazowo powinno zostać poprzedzone odbiorem technicznym. Trzeba go dokonywać konsekwentnie, skrupulatnie, zwracając uwagę na wiele kwestii. Do odbioru technicznego klient powinien się solidnie przygotować. Musi zabrać ze sobą wcześniej zawartą z deweloperem umowę z planem mieszkania, taśmę mierniczą, kątownik, poziomicę czy pasek grubszego papieru. Przydatna może okazać się oprawka z żarówką, zapalniczka czy latarka. Wszystko to przyda się podczas testowania poszczególnych elementów odbieranego mieszkania. Warto na taką okazję zabrać również osobę postronną, ale zaufaną, która będzie mogła obiektywnie ocenić odbierane mieszkanie.

Porównując stan mieszkania odbieranego z tym, który znajduje się na planie, można wykryć najpoważniejsze wady. Sprawdzić trzeba układ ścian, rozmieszczenie pomieszczeń, ilość włączników i gniazd elektrycznych, przyłączy instalacji wodno-kanalizacyjnych, czy użyte materiały na okna, drzwi czy tynki.

Co z usterkami?

Jeśli ściany nie są położone pod kątem prostym względem siebie, zamontowano okna PCV zamiast drewnianych, a ściany posiadają widoczne gołym okiem nierówności czy pęknięcia, należy to wpisać w protokół odbioru technicznego mieszkania. Deweloper zobowiązany jest do ich usunięcia niezwłocznie. Usterki będące wadami fizycznymi lokalu lub budynku mieszkalnego, mogą być zgłaszane także w późniejszym czasie - według Kodeksu Cywilnego i art. 568, mamy na to 3 lata licząc od dnia wydania lokalu nabywcy.

Formalności są równie istotne, jak naoczne sprawdzenie wszystkich elementów odbieranego od dewelopera mieszkania. Protokół odbioru technicznego musi posiadać rzeczywistą datę, a wskazane w nim usterki powinny mieć oznaczony termin graniczny ich usunięcia. Protokołu nie musimy zatwierdzać, jeśli wady lokalu są na tyle istotne, że nie pozwalają na jego normalne użytkowanie. Nie powinniśmy podpisywać żadnych dokumentów, w których widnieje zapis o zrzeczeniu się klienta prawa do reklamacji późniejszych usterek. 

Dodaj komentarz