Z pustego to i Salomon nie naleje, czyli jak Vincent potrzebuje 1,2 mld złotych

Michał Toczyski | Warto wiedzieć więcej

Czy zwrot kreatywna księgowość musi oznaczać tylko lewe księgi finansowe, oszukiwanie państwa itd.? Być może. Ale co powiedzieć po reformie OFE, podniesieniu VAT-u o założeniu ministra finansów Jacka Rostowskiego na temat ściągnięcia 1,2 miliardowego haraczu z kierowców?

Główny Inspektorat Transportu Drogowego złożył zamówienie na 300 nowych fotoradarów, które będą pracować non-stop w najbardziej niebezpiecznych punktach naszych długich i szerokich dróg. Jedna piąta z nich stanie w nowych miejscach. W pozostałych 240 punkach charakterystyczne skrzynki już wisiały, ale same urządzenia były w nich montowane okresowo, gdyż do tej pory GITD miał ich tylko 75. Nowe radary to wydatek rzędu 66 mln zł.

- Na początkowym etapie budowy systemu w pierwszej połowie 2012 r. liczono się ze znacznie mniejszymi wpływami do budżetu. Wraz z uruchomieniem nowych urządzeń spodziewamy się znacznie większych wpływów z tytułu nałożonych mandatów - zapewnia Alvin Gajadhur, rzecznik GITD. Nie chce jednak powiedzieć, czy 1,2 mld zł, na które chrapkę ma minister, wciąż ma szanse się ziścić.

Ujawnia jedynie, że każdy z radarów będzie robił średnio 60 zdjęć dziennie. Czyli zamiast 4,5 tys. jak do tej pory będzie ich ponad 22 tys.

- Mamy jeszcze 200 tys. zdjęć, które są w trakcie obróbki, m.in. na etapie weryfikacji, odczytania numeru rejestracyjnego, ustalenia właściciela pojazdu za pośrednictwem systemu CEPIK lub wysyłki zapytania do właściciela celem wskazania osoby kierującej, a w konsekwencji ukarania sprawcy wykroczenia. Gdy będziemy mieli nowe urządzenia, zdjęcia z masztów będą spływały bezpośrednio do nas, a cała procedura będzie przebiegała szybciej - deklaruje Gajadhur.

Według danych Komisji Europejskiej w zeszłym roku Polska zajęła pierwsze miejsce w Unii pod względem liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Jeszcze w 2010 r. w tej statystyce wyprzedzały nas Rumunia, Grecja i Bułgaria. Przez rok jednak w tych państwach wskaźnik śmiertelnych ofiar wypadków spadł o jedną szóstą, a u nas wzrósł o 7 proc.

Popsuliśmy też statystyki Unii, która w 2001 r. postanowiła przez dekadę o połowę ograniczyć liczbę śmiertelnych ofiar na drogach. Udało się je zredukować o 43 proc., a w Polsce tylko o 29 proc.

- W 2010 r. wypadki drogowe kosztowały Polskę od 27 do 31 mld zł - szacował kilka tygodni temu Radosław Czapski z Banku Światowego na konferencji "Okrągły stół bezpieczeństwa drogowego". To kwota równa ok. 2 proc. PKB Polski i większa niż deficyt budżetowy za 2011 r. Przekracza też wydatki na budowę nowych dróg w Polsce, a te przecież w ostatnich latach znacznie wzrosły.

Ewentualny niedobór wpływów z mandatu nie powinien jednak zaszkodzić budżetowi państwa. W ustawie budżetowej zapisano, że na koniec tego roku dziura w kasie państwa nie będzie mogła być wyższa niż 35 mld zł. Od początku roku deficyt budżetowy szybko narastał. Po pięciu miesiącach dobił do niemal 27 mld zł. Ale wedle wstępnych szacunków resortu finansów na koniec czerwca spadł do 21,2 mld zł. A według budżetowego harmonogramu miał wzrosnąć do 88 proc. planu, czyli niemal 31 mld zł.

Skąd ten nagły spadek deficytu? To zasługa banku centralnego - w czerwcu zaksięgowano bowiem wpłaconą przez NBP część zysku za zeszły rok - ponad 8 mld zł. Tej kwoty w ogóle nie uwzględniono w ustawie budżetowej.

Kacper Stępień

Dodaj nową odpowiedź

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Image links with 'rel="lightbox"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Image links from G2 are formatted for use with Lightbox2
  • Image links with 'rel="lightshow"' in the <a> tag will appear in a Lightbox slideshow when clicked on.
  • Links to HTML content with 'rel="lightframe"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to video content with 'rel="lightvideo"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to inline or modal content with 'rel="lightmodal"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).