Nauczanie języka angielskiego w dobie web 2.0

Łukasz Kacprowicz | Warto wiedzieć więcej
Nowoczesne technologie internetowe stają się wiodącym tematem analiz dla metodyków i specjalistów English Language Teaching na całym świecie. Czy czeka nas rewolucja w filozofii nauczania języka angielskiego?

Dwie twarze internetu

Na przestrzeni zaledwie kilkunastu lat rozwój internetu sprawił, że musieliśmy przedefiniować pojęcia takie jak: „informacja" czy „komunikacja". XXI wieczne „okno na świat" - owoc wyrafinowanej technologii i ludzkiej pomysłowości - ma jednak dwa oblicze: to pozytywne i negatywne. Prawdą jest, że zdobywanie wiedzy stało się śmieszne proste i osiągalne niemal dla każdego. Niestety, jakość owej wiedzy maleje wprost proporcjonalnie do jej ilości. Nie bez powodu internet w pewnym okresie zaczął być określany mianem „informacyjnego śmietnika", w którym wartościowe treści mieszają się z informacjami zupełnie bezwartościowymi i na domiar złego błędnymi. W rezultacie „globalna wioska" została zaludniona przez pseudo-ekspertów od wszystkiego, niemających de facto rzetelnej wiedzy o żadnej z dziedzin na temat których się wypowiadają.

Podobnie jest w przypadku „internetowej komunikacji", o której banałem jest powiedzieć, że poszerza horyzonty. Przecież to w końcu dzięki niej w tak bardzo szybkim czasie tak wielu ludzi z tak wielu zakątków świata mogło nagle wymienić się poglądami, doświadczeniem i wiedzą, a przy tym mimowolnie polepszyć praktyczną znajomość języków obcych. Jak się jednak okazało i w tym wypadku „medal ma dwie strony". Językoznawcy szybko dostrzegli, że skrótowa forma nowoczesnej komunikacji (a dokładniej jej swoista frywolność i anty-formalistyczny wymiar) powodują degradację komunikacji w tak zwanym „realu". Upadła nie tylko ortografia i fleksja, ale też powszechna - jak się kiedyś wydawało - umiejętność poprawnego formułowania myśli. Im bardziej angażujemy się w wirtualny świat emotikon, obrazków i komunikacyjnych skrótów, tym bardziej stajemy się językowym dyletantami.

Nauczyciel w nowej roli?

„Informacja" i „Komunikacja" - to podstawowe pojęcia tak w obszarze funkcjonowania sieci, jak i również w dziedzinie nauczania języka angielskiego. Czy tego chcemy czy nie, internet dalej będzie się rozwijał. W aspekcie dwóch interesujących nas zagadnień wkroczył on właśnie w swoją drugą erę. Tak zwane „web 2.0" to coś więcej niż poczta e-mail i forum dyskusyjne. W tej nowe erze jedynymi publicystami, recenzentami i opiniotwórcami treści są sami są sami użytkownicy, których łączy dynamiczna sieć globalnej interakcji, która coraz śmielej i silniej przenika wszystkie aspekty naszego realnego świata.

Jaka jest rola nauczyciela języków obcych w tej nowej rzeczywistości? Powinniśmy nie tylko niwelować negatywne skutki opisanych wyżej zjawisk, ale także umiejętne wykorzystać w nauczaniu języka angielskiego wszystkie „dobre strony" wynikające z nowych form komunikacji. O tym ostatnim zadaniu rozpisują się ostatnimi czasy metodycy w fachowej literaturze. W lutowym numerze The Teacher (2/76/2010) Joe St Clair podjął temat tworzenia się internetowych społeczności w aspekcie nauczania języka angielskiego. W artykule „Social networking" autor dokonuje opisu zjawiska oraz próbę jego diagnozy w dziedzinie Business English. Z kolei w styczniowym wydaniu Modern English Teacher Russell Stannard szczegółowo zanalizował serwis społecznościowy„Twitter". Tekst stanowi znakomity przewodnik dla osób stawiających pierwsze kroki w w Twiterze oraz pokazał, jak można wykorzystywać go w celach edukacyjnych. W najnowszym wydaniu English Teaching Professional (Issue 67) Susan Dreger opisuje zastosowanie metody "blended learning" w oparciu o internetową technologię Wiki. Autorka zwraca uwagę, że w takim modelu nauczania zmienia się rola nauczyciela, który przestaje pełnić rolę autorytarnego dostawcy informacji, a staje przede wszystkim przewodnikiem w dynamicznym i otwartym świecie zasobów edukacyjnych. W bieżącym wydaniu Modern English Teacher ( 16/2) Verena Laschinger również podejmę temat Wiki. Autorka tłumaczy, w jaki sposób owa technologia może stanowić platformę informacyjną i edukacyjną, łączącą ucznia z nauczycielem. W swoim artykule pt.: "Wiki is not Twitty" Verena Laschinger zwraca ponadto uwagę na różnicę między Wiki a innymi technologiami web 2.0.

Jeśli chcemy uczyć języka angielskiego nowocześnie i skutecznie, nie możemy przejść obok nowych technologii, które tak bardzo determinują nasz codzienny sposób funkcjonowania w świecie. Nawet jeśli jesteśmy sceptyczni co do wartości metodycznej nowych mediów internetowych, powinniśmy pamiętać, że nasi uczniowie są ich aktywnymi członkami i ich sposób rozumienia komunikacji językowej jest zgoła inny, niż ten który prezentują stare, nieaktualne książki traktujące o metodyce nauczania języka obcych.

---

Autorem artykułu jest Belfer

"Belfer"
www.teacher.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Portret użytkownika Monika
Już teraz nieliczne szkoły językowe wykorzystują internet do poszerzenia możliwości nauki j. angielskiego. Często na zajęciach korzysta się z programów wspólnie z nauczycielem lub całkiem samodzielnie. Np.na zajęciach multimedialnych czy jak w szkole Speak Up na zajęciach Club Activity - naucza się języka w formie rozrywkowej: ogląda się filmy, teledyski, wywiady.To daje szybkie rezultaty.
Portret użytkownika Mirek
@Monika Mi też to wykorzystanie wszelkich możliwych mediów by dotrzeć do ucznia bardzo odpowiadało. Dodatkowo elastycznny rozkład zajęć. To jest właśnie nowoczesny system nauczania. Swoją drogą tego typu systemy powinny się bardziej rozszerzyć.
Portret użytkownika ŁukLev - Angielski 1000 słów
Mamy rok 2014 i osobiście nie wyobrażam sobie nauki angielskiego bez użycia materiałów i kursów dostępnych w internecie. W ten sposób przy użyciu kursu internetowego nauczyłem się szybko najważniejszych angielskich słówek (korzystałem z kursu opisywanego na stronie: angielski1000slow.pl/1000-slow-angielskich-szybka-nauka-slowek/) a pomyśleć, że jeszcze nie tak dawno słówek trzeba było uczyć się ze słownika lub zeszytu w tak nudny i nieefektywny sposób. Pozdrawiam Łukasz angielski1000slow.pl

Dodaj nową odpowiedź

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Image links with 'rel="lightbox"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Image links from G2 are formatted for use with Lightbox2
  • Image links with 'rel="lightshow"' in the <a> tag will appear in a Lightbox slideshow when clicked on.
  • Links to HTML content with 'rel="lightframe"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to video content with 'rel="lightvideo"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to inline or modal content with 'rel="lightmodal"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).