Przygotowanie koncertu

Michał Toczyski | Portal popularnonaukowy | Warto wiedzieć więcej
Realizacja dźwięku często jest postrzegana przez osoby postronne jako zbiór pewnych magicznych czynności wykonywanych przy pomocy szeregu pokręteł, guzików i mnóstwa kabli. Co gorsza, owej substancji, której powyższe czynności dotyczą, praktycznie nie sposób ujrzeć, a można ją jedynie usłyszeć.

Zanim jednak zaczniemy odprawiać swoje egzorcyzmy nad mikserem, musimy jeszcze wykonać kilka prozaicznych czynności, kojarzonych raczej z pracą tragarzy wysokogórskich, elektryków, dekoratorów, sprzątaczek a nierzadko i akrobatów cyrkowych, czyli ustawić i podłączyć nasz system nagłośnieniowy oraz przygotować scenę. Kable, kabelki…
Zakładamy, że zestawy głośnikowe są już ustawione, oczywiście zgodnie z wymogami akustyki. Wszelkie dystrybutory napięcia, końcówki mocy, czy też raki z powyższym sprzętem, ustawiamy raczej za głośnikami. Powoduje to, że nie jesteśmy zmuszeni do korzystania ze zbyt długich kabli głośnikowych mogących powodować straty mocy, a poza tym nie ograniczamy w ten sposób światła sceny. Ponadto, w przypadku imprezy plenerowej ułatwia to jednoczesne okrycie głośników i pozostałego sprzętu. Zawsze należy jednak pamiętać, aby końcówki mocy miały zapewnioną należytą wentylację.
Wykonując wszelkie podłączenia należy najpierw podłączyć kable zasilające do końcówek, gdyż zwykle są one mniej poręczne do układania, ponadto najprawdopodobniej przez całą imprezę nie będzie potrzeby ich przemieszczania i przepinania. Bardzo ważne jest, aby koniecznie rozwinąć nadmiar głównego przewodu zasilającego i rozłożyć chociażby pod sceną. Zwinięty kabel zachowuje się jak cewka indukcyjna i ulega szybkiemu nagrzaniu. W przypadku grania pleneru zakładamy, że wszelkie wtyki i gniazda zasilania leżące poza obrębem sceny są przewidziane do użytku zewnętrznego, jakkolwiek nie zaszkodzi, gdy owiniemy je szczelnie folią i okleimy to wszystko szeroką taśmą.
Generalna zasada podłączeń brzmi: jak najmniej kabli na scenie i to w odniesieniu do wszelkich typów okablowania. Przewody zasilające powinny być prowadzone z boku sceny. Pamiętajmy jednak, iż wzajemna bliskość przewodów zasilających, w których płynie prąd o dużym natężeniu, i kabli sygnałowych, może w tych ostatnich powodować zakłócenia.
Kolejnym etapem jest przygotowanie wszelkich kabli sygnałowych, z multicorami włącznie. Stage box, a więc skrzynkę sceniczną, umieszczamy zawsze w miejscu, do którego będziemy mieli swobodny i szybki dostęp, natomiast w żaden sposób nie będzie to utrudniało poruszania się muzyków na scenie. Bardzo wygodne jest korzystanie z multicorów pomocniczych (np. 10-parowych) wpinanych do głównej skrzynki. Umożliwia to dostarczenie do skrzynki sygnałów z odległych miejsc sceny, przeciągając przez jej światło tylko jeden kabel. Nieużywane mikrofony możemy w razie potrzeby ustawiać po lewej i prawej jej stronie, co jest bardzo wygodne i umożliwia sprawne ich usunięcie. Do ich podłączenia warto wykorzystać właśnie owe pomocnicze multicory. Oczywistą koniecznością jest zadbanie o prawidłowe oznaczenia kanałów w skrzynce głównej i w skrzynkach pomocniczych tak, aby uniknąć jakichkolwiek pomyłek.
Wszystkie kable powinny być umieszczone bądź z przodu sceny, przed monitorami, bądź też z tyłu, co sprawi, że pojawienie się na estradzie zespołu tanecznego nie przyprawi nas o zawał serca.
Ustawiając mikrofony warto pamiętać o przygotowaniu jednego lub dwóch mikrofonów awaryjnych (zapasowych) stojących z boku i wpiętych do skrzynki tak, by były gotowe do użycia w każdej chwili. Dobrze jest też rozstawić parę statywów więcej niż przewidujemy i ustawić je gdzieś na boku.
Musimy także pamiętać o przygotowaniu wystarczającej ilości gniazd sieciowych potrzebnych do podłączenia instrumentów i wzmacniaczy. Tradycyjnie staramy się ułożyć przewody zasilające na obwodzie sceny, by dopiero w odpowiednich miejscach podprowadzić je do zasilanego urządzenia.
Wszelkie skrzynie transportowe zawierające dodatkowe okablowanie, statywy, mikrofony itp. ustawiamy w miejscu, gdzie będziemy mieli szybki dostęp, pamiętając jednak, by nie przeszkadzały one występującym.
Po tym wszystkim pozostaje nam jeszcze do wykonania bardzo ważna czynność, tzn. lustracja wzrokowa sceny. Jeśli scena wygląda ładnie, estetycznie, a okablowanie nie tworzy na jej środku węzła gordyjskiego, to możemy zakończyć tę część przygotowań do imprezy.
---
Autorem artykułu jest Lukas
Artykuł pochodzi z serwisu Publikuj.org.

Dodaj nową odpowiedź

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Image links with 'rel="lightbox"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Image links from G2 are formatted for use with Lightbox2
  • Image links with 'rel="lightshow"' in the <a> tag will appear in a Lightbox slideshow when clicked on.
  • Links to HTML content with 'rel="lightframe"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to video content with 'rel="lightvideo"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to inline or modal content with 'rel="lightmodal"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).