Od piątku możemy szybciej poruszać się po autostradach i drogach ekspresowych. Dziś wchodzi w życie, uchwalona przez sejm w październiku nowelizacja Prawa o ruchu drogowym, zwiększyła limit prędkości z 130 km/h do 140km/h na autostradach, a na drogach ekspresowych z 110km/h do 120km/h.
Szybszą jazdę zawdzięczamy senatorom, którzy przy nowelizacji, zaproponowali poprawkę o zwiększenie limitu prędkości. Senatorowie uznali, że „Warunki techniczne na drogach tych kategorii umożliwiają jazdę z takimi prędkościami, nie obniżając przy tym w istotny sposób poziomu bezpieczeństwa kierujących"
Ale to nie jedyny nowy zapisy w ustawie. Od dziś przy pomiarach prędkości przez fotoradary, kierowca będzie mógł się wyniku błędu przekroczyć prędkość o 10 km/h. Policjanci zapowiadają jednak, że kierowcy nie będą mogli samowolnie wykorzystywać dopuszczalnego błędu.
Poseł Platformy Obywatelskiej Jan Tomaka z sejmowej komisji infrastruktury stwierdził, że cała nowelizacja nie polega jedynie na wprowadzeniu nowych limitów prędkości "Nowela usystematyzuje kwestie związane z fotoradarami, należy się spodziewać, że nowe unormowania w pełni zafunkcjonują za rok, wtedy będzie można dokonać oceny systemu i pomyśleć nad ewentualnymi modyfikacjami" - powiedział.
Nowelizacja zmienia dotychczasowe zasady funkcjonowania fotoradarów. Od tej pory nadzór na nad nimi przejmuje Inspekcja Transportu Drogowego. Wcześniej nadzorcą było Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Nowe przepisy mają sprzyjać utworzeniu, centralnego systemu zarządzania fotoradarami. Ma to przyśpieszyć procedurę ustalania danych sprawcy wykroczenia drogowego. Fundusze na projekt ITD otrzymało od Unii Europejskiej. Planowane uruchomienie systemu zapowiedziane jest na lipiec 2011 roku.
Nowe przepisy zakładają również, całkowite pozbycie się atrap fotoradarów na drogach, a prawdziwe urządzenia mają od tej pory zostać odpowiednio oznakowane. Przedłużono także okres postępowania mandatowego z 60 do 180 dni, w celu odciążenia sądów od spraw, w których nie udało się potwierdzić tożsamości kierowcy.
Mateusz Pawłowski
Dodaj nową odpowiedź