Nie wszystko można symulować

Michał Toczyski | Portal popularnonaukowy | Warto wiedzieć więcej
Odwiedzając strony internetowe poświęcone komputerom i grom komputerowym można często natknąć się wiele optymistycznych, by nie powiedzieć euforycznych, opinii na temat pozytywnego wpływu gier komputerowych na rzeczywiste ludzkie umiejętności.
Przeróżni pasjonaci wirtualnej rozrywki wskazują często, iż doskonałość z jaką komputery nauczyły się oddawać świat, pozwala często nauczyć się pilotować samolot lub prowadzić samochód bez wychodzenia z domu. Jako przykład wskazywane są tutaj nagłówki gazet piszących o ludziach, którzy w krytycznej sytuacji - śmierci pilota - zdołali posadzić na ziemi samolot, wspomagani jedynie przez radio i bazując na swoich komputerowych doświadczeniach. O tym, jak wielu nauczyło się prowadzić samochody, grając jedynie w gry samochodowe, aż szkoda wspominać, gdyż twierdzi tak co drugi gracz. Cóż z pewnością jest w tym trochę prawdy, wszak nasz mózg po prostu kocha się uczyć z natury, jednak czy aby na pewno typowe gry komputerowe pozwalają na nauczenie się rzeczy tak skomplikowanych jak jazda samochodem, o pilotowaniu samolotu nie mówiąc? Oczywiście entuzjaści wskazują często, że przecież nawet zawodowcy szkoleni są na przeróżnych symulatorach, które przypominają gry. To prawda, ale owe symulatory jedynie przypominają gry, a nimi nie są. Są to w pełni profesjonalne programy napisane na konkrene zamówienie i dostosowane do współpracy ze sprzętem, na jaki przeciętny gracz nie może sobie pozwolić, a do tego wszystkiego zajęcia na symulatorach stanowią jedynie uzupełnienie prawdziwego szkolenia. Można by wręcz powiedzieć, że gry samochodowe mają się do symulacji jazdy samochodem jak gry strzelankido paintaballa, a żadne z nich nie jest ani prawdziwym prowadzeniem samochodu, ani realnym wojskowym strzelaniem z użyciem ostrej amunicji. Innymi słowy chociaż gry komputerowe mogą być często przydatne, uczyć wielu podstawowych rzeczy i rozwijać takie zdolności jak spostrzegawczość, refleks czy koordynacja ruchowa, to jednak nie można powiedzieć aby były one wystarczające do pełnego nauczenia kogokolwiek naprawdę skomplikowanych rzeczywistych umiejętności. Gdyby tak było, to z pewnością już dawno niejedna armia - dysponująca potężnym budżetem i jak zawsze szukająca oszczędności - zamieniłaby rzeczywiste szkolenia, na naukę danej umiejętności na posiadanych przez siebie, profesjonalnych symulatorach - które wszak są znacznie lepsze niż przeciętny domowy komputer będący z założenia urządzeniem wielofunkcyjnym, a tym samym niewyspecjalizowanym w niczym konkretnym.
---
Autorem artykułu jest Mikiciuk
Artykuł pochodzi z serwisu Publikuj.org.

Dodaj nową odpowiedź

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Image links with 'rel="lightbox"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Image links from G2 are formatted for use with Lightbox2
  • Image links with 'rel="lightshow"' in the <a> tag will appear in a Lightbox slideshow when clicked on.
  • Links to HTML content with 'rel="lightframe"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to video content with 'rel="lightvideo"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to inline or modal content with 'rel="lightmodal"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).