[MRM] Zainwestujesz pan?

Uczestnicząc w sesjach młodzieżowej rady i poznając kolegów z innych miast zauważyłem nieraz taki błysk w ich oczach. Wyglądał on jak wyraz ambicji, zdecydowania i chęć działania dla społeczności lokalnej. Podczas takiej pracy na rzecz młodzieży pojawiają się różne trudności i problemy, które trzeba jakoś rozwiązać. Dzisiejszy wpis poświęcę temu, w jaki sposób niektórzy zdobyli finansowanie na ciekawe i jeszcze ciekawsze projekty. Co chcesz zrobić? Postaw Sobie to pytanie, bowiem od niego zależą wszelkie pozostałe elementy Twojego planu. Ba, właśnie! Plan! Jak go sporządzić? Do czego będzie Ci służył? Jak w ogóle przekonasz współpracowników, a także burmistrza, prezydenta czy radę (starszych…), by wsparli Twoje działania? Charyzmatyczne podejście pomaga, jak najbardziej. A gdybym skupił się dzisiaj na takich najważniejszych kwestiach organizacyjnych? Wyobraź Sobie, jak wygląda taka prezentacja: „Dobry, panie starszy radny, mam taki pewien pomysł i potrzebuję na niego parę złotych. Z grubsza wygląda on tak i tak. Zainwestujesz pan?”. Proste, luźne, krótkie… i równie nieskuteczne. Czym miałeś go przekonać? Twoim zapewnieniem i ogólnym zarysem? Bez żartów. „- A dla kogo ten projekt? – Dla młodzieży”. Doskonale opisałeś Swoją grupę docelową. Wiem o niej tyle, że spróbujesz trafić do ludzi w Twoim wieku plus minus kilka lat. Czyli do kogo? Do wszystkich? Do nikogo. Kogo chcesz zainteresować Swoim projektem? Jak on wpłynie na życie, postępowanie, myślenie Twojego odbiorcy? Czego tak NAPRAWDĘ chcesz? Jeśli nie potrafisz w ciągu 5 minut opowiedzieć o tym 10-latkowi, to się nie bierz za organizację. Za bardzo to skomplikowałeś. Dokładnie opisz (tak, w formie pisemnej!) harmonogram działania, plan, kto i co robi. Ile pieniędzy na to potrzebujecie? I jak możecie zminimalizować koszty bez spadku jakości? A nawet, jak sprawić, by to inni prosili Was na kolanach, by sami mogli sfinansować ten projekt? Istnieją takie możliwości. Aby dokonać rzeczy średniej, nie musisz się specjalnie wysilać. Jednak, by zabłysnąć i zrobić coś innowatorskiego, wciągającego, przemyślanego, potrzeba wiele pracy i odpowiedzialności. Czy Ty wraz ze Swoim zespołem jesteście na to gotowi? Jeśli potrafisz odpowiedzieć na to pytanie twierdząco, to czytaj dalej. A tak nawiasem powiedz mi, by zastanawiam się, zachodzę w głowę… czego Ty w ogóle dokonałeś? Co Wam się udało? Czym możecie się pochwalić? Wykorzystaj to! Kiedy słysze kolejne opowiadanie, wizję przyszłości, to nie stwarza zaufania do drugiej osoby. Do póki nie przekonasz rady starszych, burmistrza, urzędu, że potrafisz coś zrobić bez wkładu pieniędzy (albo nawet za własne), to widać, że umiesz zorganizować projekt, wiesz, czym to się je i masz doświadczenie. A najważniejsze – jesteś zmotywowany i zdeterminowany! Tego ludzie chcą! Liderów zdecydowanych i odpowiedzialnych, którzy dotrzymują danego słowa! A kiedy spotykam się z człowiekiem – ” no, właściwie nic takiego nie robimy, jesteśmy na sesjach, coś uchwalamy, chcemy działać, mamy różne pomysły”… myślę sobie, kto go tam wybrał? Może z łapanki go tam wcisnęli albo lekcje chciał opuścić? W naszej dzielnicy Warszawy, Targówku, w której działałem przez rok mieszka około 150 tysięcy osób. Wyobraź Sobie, że reprezentujesz właśnie taką grupę! „- Hola, ja jestem tylko od młodzieży!”. A młodzież to nie ma rodziców, babć, dziadków? Jeśli młody pali papierosy, pije alkohol czy nawet ma problemy z porozumiewaniem się z drugą osobą, to czyja to jest sprawa? Jego? Czy tylko jego? To problem społeczności – jego kolegów, rodziców i Twój. Bo wyobraź Sobie, że będzie Ci kiedyś w sklepie reszty wydawał albo pobierał zasiłek z Twoich podatków (oczywiście, nie każdy). To w twoim interesie jest, by zarabiał i rozwijał lokalną (i nie tylko) gospodarkę. Popatrz na Swoje miasto jak na jeden współgrający organizm, zespół tysięcy zależności. Albo działasz w młodzieżowej radzie, stowarzyszeniu, robisz to, na co jesteś zdecydowany, albo nie – szkoda czasu na zastanawianie się. Takie osoby zyskają sobie szacunek, sympatię i zaufanie. I najważniejsze: traktuj pieniądze publiczne, jak własne (bo tak jest!). Przecież one należały do Twoich kolegów, rodziców i nauczycieli. Oszczędzaj, ale nie kosztem jakości. A za słowo „jakość” podstaw „korzyści dla uczestnika”. Działaj dalej!

Dodaj nową odpowiedź

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Image links with 'rel="lightbox"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Image links from G2 are formatted for use with Lightbox2
  • Image links with 'rel="lightshow"' in the <a> tag will appear in a Lightbox slideshow when clicked on.
  • Links to HTML content with 'rel="lightframe"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to video content with 'rel="lightvideo"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to inline or modal content with 'rel="lightmodal"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).