Nerwica - jak sobie pomóc?

Redakcja | Portal popularnonaukowy | Warto wiedzieć więcej

Przez wiele lat terminem „nerwica” określano nadmierną i nieuzasadnioną nerwowością. Niepokojące myśli i lękliwe zachowania obecnie klasyfikuje się jako zaburzenia lękowe. Osobę „neurotyczną” dotyka strach i uczucia, które pozbawiają ją kontroli nad życiem i powodują poważne objawy, takie jak np. halucynacje. Choć w psychiatrii nie używa się już terminu „nerwica”, stosuje się go powszechnie do określania osób zbyt nerwowo reagujących na zupełnie normalne sytuacje.

Zaburzenia lękowe – skąd się biorą i jak je leczyć

Do źródeł zaburzeń nerwicowych należą przede wszystkim czynniki psychologiczne. Przyczyn upatruje się jednak również w stanie fizycznym i stanie układu nerwowego oraz wrodzonych cechach. Nerwice częściej pojawiają się u osób z rodzin dysfunkcyjnych oraz u tych, których doświadczyli traumatycznych przeżyć. Zaburzenia mogą wystąpić również przy dużym stresie oraz w okresie zbyt wielu nagłych zmian. Osoba, której towarzyszą lęki doświadcza wielu różnych symptomów w zależności od tego, jakie zaburzenia jej dotyczą (fobie, nerwica natręctw). W przypadku każdej nerwicy zawsze pojawia się nieuzasadniony lęk.

Leczenie zaburzeń nerwicowych rozpoczyna się od psychoterapii i psychoedukacji. Dzięki psychoterapii pacjent zmienia podejście do odczuwanych przez siebie emocji oraz uczy się nowych sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Farmakoterapię włącza się do leczenia tylko jako uzupełnienie kompleksowej terapii. Nie jest to jednak zalecany sposób łagodzenia zaburzeń nerwicowych.

Nerwica – jak sobie pomóc

Określenie „nerwica” dotyczy różnych lęków. Pierwszy krok do oswojenia swoich niepokojów, to ich nazwanie. Co wywołuje w Tobie lęk, jak reagujesz na trudne sytuacje? Co odczuwa Twoje ciało w chwili lęku?

Jednym z domowych sposobów na okiełznanie nerwicy są regularne ćwiczenia. Brak ruchu sprawia, że lęki pojawiają się częściej niż kiedy ćwiczysz. Podczas aktywności uwalniają się endorfiny, tzw. hormony szczęścia, które poprawiają nastrój i działają lepiej niż niejeden lek przeciwdepresyjny.

Dobrą strategią na radzenie sobie z nerwicą jest również opanowanie technik relaksacyjnych. Kilka prostych ćwiczeń pomoże Ci zmniejszyć stres. Głębokie oddychanie, rozluźnianie mięśni, wizualizacja i medytacja znacznie poprawiają Twoje samopoczucie.

W przypadku nerwicy sprawdzają się również mieszanki ziołowe, które łagodzą lęki i pomagają się odprężyć. Przed zażyciem wybranego zioła warto poznać jego właściwości, a także rozpoznać swoje niepokoje. Nie każdy ziołowy suplement pomoże na Twoją dolegliwość.

Nerwica – czy psychoterapia pomaga

Psychoterapię uznaje się za najlepszy środek leczenia zaburzeń lękowych. Podczas terapii pacjent dociera do przyczyn swoich objawów oraz uczy się je zrozumieć. Wraz z psychoterapeutą poszukuje sposobów na zmianę swojego zachowania i pozbycie się irracjonalnych lęków, które utrudniają codzienne funkcjonowanie. W trakcie psychoterapii zaburzeń lękowych pacjent uczy się głębokiego odprężenia i zachowania spokoju w paraliżujących sytuacjach. W zależności od potrzeb terapeuta proponuje leczenie krótkoterminowe, kilkumiesięczną terapię lub kilkutygodniowe kursy mindfulness.  

Dodaj nową odpowiedź

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Image links with 'rel="lightbox"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Image links from G2 are formatted for use with Lightbox2
  • Image links with 'rel="lightshow"' in the <a> tag will appear in a Lightbox slideshow when clicked on.
  • Links to HTML content with 'rel="lightframe"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to video content with 'rel="lightvideo"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Links to inline or modal content with 'rel="lightmodal"' in the <a> tag will appear in a Lightbox when clicked on.
  • Use to create page breaks.

Więcej informacji na temat formatowania

CAPTCHA
Przepisz cyfry i litery z obrazka. Stanowi to zabezpieczenie przed spamem. Jeśli znaki są nieczytelne, kliknij ikonę odświeżenia obrazka (dwie strzałki nad ikoną głośnika).